Man finner en form for uhøytidelig materialbruk i Berqvams arbeider. Hun benytter tradisjonelt håndarbeid som broderi, hekling og søm i sine særegne skulpturer og installasjoner. Metoder og stoff som vanligvis er tiltenkt leketøy, blir opphøyd til eksistensielt ladet samtidskunst. Hun gir masseproduserte ting en ny og felles uniformitet i en mykere parallellverden.
Man finner en form for uhøytidelig materialbruk i Berqvams arbeider. Hun benytter tradisjonelt håndarbeid som broderi, hekling og søm i sine særegne skulpturer og installasjoner. Metoder og stoff som vanligvis er tiltenkt leketøy, blir opphøyd til eksistensielt ladet samtidskunst. Hun gir masseproduserte ting en ny og felles uniformitet i en mykere parallellverden. Det gir seg utslag i absurde og humoristiske tolkninger av virkeligheten.
Med hjernen i hånden er tittelen på Berqvams nyeste prosjekt, som kretser rundt temaer som omhandler mennesket og teknologien. Inspirasjonen har hun hentet fra blant annet hjerneforskning og science fiction. De tekstile materialene og det organiske uttrykket som har fulgt hennes kunstnerskap, står i kontrast til elektronikken. Dette ligger også til grunn for hennes undersøkelser.
Berqvam er opptatt av parallellen mellom hjerne og håndverk, hånden er det organet som krever størst plass i hjernen. Hjernen tilpasser seg etter håndens krav, og hånden kan forme hjernen. Erkjennelsen av at ved nye bevegelsesmønstre tegnes nye kart i hjernen gir den skapende prosessen en ekstra dimensjon.